A FÖLD NAPJA – Középső csoportosoknak

Fésűs Éva: Mókus Péter kiskertje – Forrás: mesemorzsa.blogspot.com


Erdő Ernő bácsi meséi – Miért van szemét az erdőben?

Birta Erzsébet: Ha nagy leszek

Ha nagy leszek, erdész leszek
védem a fát, s a réteket.
Védem a szép virágokat,
erdőszéli királyokat
Erdő, mező sok lakóját,
mókust, farkast, őzet, rókát.

Megvédem a hűs vizeket,
folyót, tavat, tengereket.
bálnát, harcsát, gyors pisztrángot,
kecskebékát siklót, rákot.

Bevarrom az ózon lyukat,
Föld mélyébe fúrok kútat.
Vigyázok az anyaföldre,
Ha rámbízzák nem megy tönkre.
Megszépül a földi élet,
ami élő, téged éltet.

Ismeretlen költő : Föld

Föld, Föld, drága Föld,
Ezerféle rajtad a zöld.
Annyi színt hordozol,
Benned Szín és Élet honol.
Föld, Föld, drága Föld,
Tiéd a hegy, a völgy.
Tiéd az óceán, a tenger,
Vigyázhatna Rád az ember.

Beültettem kiskertemet a tavasszal

Mély erdőn ibolyavirág

Katicabogárka, szállj fel az égbe

Színes kis papírdarabkák tépkedése után, a papírdarabkákból kirakható egy kartonlapra előrajzolt Föld. Előtte nézegessétek meg a térképen, hogy mely színek jelölik a szárazföldeket, és a vizeket! A színes papírok közül válasszatok többféle kék és zöld árnyalatot, vagy akár régi csomagolópapírokat, újság lapokat is felhasználhattok a képhez.

Forrás: jatsszunk-egyutt.hu

Ingyenes színezők, nyomtatható logikai- és memóriajáték gyerekeknek – Forrás: eletszepitok.hu

Katica kavicsfestés – Forrás: manokucko.hu

Robot játék: a gyerekek elemmel működő robotok. Különböző gyorsasággal tudnak mozogni (futni, táncolni, ugrálni), aminek az ütemét tapssal, dobolással, stb. tudjuk megadni. Ahogy az elem merül, úgy lassul az ütem. Ha a hangjelzés megszűnik, akkor lemerült a robot, s újra kell tölteni.

Távirányítós robot: egy képzeletbeli távirányítóval irányítjuk a robotot. Ez a képzeletbeli távirányító hang utasításokat ad. Pl. Lépj előre kettőt, vagy ugorj előre hármat, fordulj jobbra. A távirányító élvezeti a robotot a célhoz. Elrejtett tárgyat is megkereshet ezen a módon az ügyes kisrobot.

Lábboltozat javító gyakorlatok (mezítláb járkálás lábujjhegyen, sarkon, különböző göröngyös felületeken. (üveggyöngy, kavics)

  • Nézzünk földgömböt, vagy róla készült képet, térképet a gyerekekkel. Beszélgessünk róla mi mit jelent rajta. Melyik jelöli a folyókat, tengereket, szárazföldet. Milyen színnel jelölik a térképen.
  • Beszéljünk a földről, mint élőhelyről. Miért fontos, miért kell rá vigyázni, hogyan tudunk rá vigyázni.
  • Beszéljünk a környezetvédelemről, ez mit is jelent. Az otthonunkba, óvodában mit tehetünk, hogy környezettudatosabban éljünk (pl. Vízhasználat, áram felhasználása.)
  • Mit nevezünk szemétnek, mit hulladéknak. Otthoni szelektív hulladékgyűjtés (válogassuk szét közösen a hulladékot. Mi hova kerül?)
  • Ültessünk közösen virágot. Ültessünk el magokat, amit közösen gondozzunk és figyeljük a változásokat, a növekedést.

Játék a síkidomokkal

A téma lehetőséget ad a gömb és a kör fogalmának megismertetésére és tudatosítására.
A földgömböt nézegetve megbeszélhetik, hogy milyen az alakja (gömb) , ha ezt a papírra lerajzolják, milyen geometriai alakzatban jelenik meg ( kör).
Térben a föld formája GÖMB, síkban KÖR.

Keressenek a gyerekek a lakásban gömb ill. kör formájú tárgyakat vagy felületeket.
Az összegyűjtött tárgyakat csukott szemmel tapogassák meg és találják ki, hogy melyik tárgyat fogták meg és milyen a formája. Lehet közé csempészni „kakukk tojást” is, miközben csukva van a szemük.


A logikai készletet használva válogassák szét a formákat: nagy körök , kis körök, nagy háromszög, kis háromszög…
Több szempont alapján pl:

  • 2 szempont alapján nagy lyukas körök, kék kis formák…
  • 3 szempont alapján nagy lyukas kék kör, kék kis háromszög…
  • 4 szempont alapján nagy piros lyukas háromszög…


Kör kirakó
A játékot a kör geometriai elemeivel játsszuk , amit előzőleg elkészítettetek .
Pl.: 8 félkör- két színben, 16 negyed- két színben. Az elemeket a gyerekek élé helyezzük és próbáljanak belőle kör mozaikot kirakni.
A játék során lehetőség van az egész, fél, negyed fogalmának megismerésére, rögzítésére. Utána a tízórainál az almát elvágva négy részre, térben is feleleveníthetjük a játékban megismerteket.

Kísérlet:

Vegyünk elő két egyforma befőttes üveget. Töltsük föl félig vízzel. Az egyikbe tegyünk 2 evőkanál sőt, a másikba 2 evőkanál földet. Keverjük össze őket. Majd figyeljük meg a változásokat.
A só elolvad (eltűnik a vízben), a föld csak keveredik és úszik a vízben, majd leülepszik az üveg aljára.

Növényfestés:

Többféle ételszínezékkel is végezhetjük. Pohárba ételszínezéket cseppentünk a vízbe kellő intenzitás eléréséig), majd a káposztaleveleket belehelyezzük a képen láthatóan, és csak figyeljük a változásokat.

Forrás: Pinterest