KÖZLEKEDÉS – Középső csoportosoknak

Szalai Borbála: A jelzőlámpa

Jelzőlámpa áll a járdán…
Csuda okos szerkezet!
Zöld szemével hogyha rám néz,
Azt jelenti, mehetek.
Ilyenkor én nem habozom:
Szépen el is indulok,
Tudom, hogy a túloldalra
Veszély nélkül átjutok.
Ám hogyha a jelzőlámpa
Piros szeme néz felém:
Megállok a járda szélén,
S nem indulok, de nem én!
Mert a lámpa figyelmeztet:
Átmenni most nem szabad!
Világító piros szeme
Jelenti a tilosat…
Okos az a jelzőlámpa!
Csuda okos szerkezet!
Éber szemmel ügyel miránk,
Hogy ne érjen baleset.

Bartos Erika: Repülő

Éjszakai sötétségben
Repülőgép száll az égen.
Hurkot fest a levegőbe,
Én vagyok a vezetője.
Köszönök a csillagoknak,
Integetek majd a holdnak.
Virradatra hazaérek,
otthon mindent elmesélek.

Stop. Közlekedj okosan 1 rész. Retro rajzfilm gyerekeknek

Nándi mese – Tömegközlekedés

Kicsi Gesztenye Klub – Jelzőlámpa

Fülemüle zenkar: Bicikli dal

Buborék együttes- Közlekedési jelzőtáblák – Link a videóhoz

Járművek készítése kartondobozból – Forrás: jatsszunk-egyutt.hu

Repülőgép készítése spatulából és csipeszből – Forrás: momwithfive.com

Nyomtatható labirintus feladatLetölthető PDF – forrás: museprintables.com

Jelzőlámpa
Az autóknak haladás közben figyelni kell a “jelzőlámpát”. Amikor pirosra vált (felemelünk egy piros kendőt, karikát, vagy kiszínezett körlapot), meg kell állni. Sárgánál helyben futás, zöldnél indulás! Ez egy nehéz feladat a gyerekeknek, hiszen a haladáshoz a szemüket az útvonalon kell tartani, nem könnyű még közben a jelzésre is figyelni.

Haladj az úton!
Készítsetek utakat a padlón maszkoló szalag segítségével. Ezt a fajta szalagot nagyon könnyű eltávolítani használat után, nem hagy semmiféle nyomot. Az autókat a szalag vonalán (vagy két vonal által behatárolt sávban) lehet tolni. Úgy alakítsátok ki az útvonalat, hogy legyenek derékszögű és görbe kanyarok is (körforgalom), illetve építőkockák és szélesebb falapok (rajztábla) segítségével emelkedőket, lejtőket, alagutakat is készíthettek.

Az autókat tolva mászásra ösztönözzük a gyerekeket (persze ezt gyakran megteszik maguktól is), ami a két agyfélteke összehangolása szempontjából hasznos mozgásforma. A kisautók úton tartása, vezetése szem-kéz koordinációt igényel, és közben használhatjuk az irányokat jelölő szavakat is: balra kanyarodunk, fölfelé toljuk az autót, átmegyünk az alagút alatt stb. Ha házakat is készítetek (például dobozokból), akkor megadhattok egy útvonalat is, amelyen végig kell haladni. Például: menj el a boltig, aztán parkolj le a kék háznál. Mondd el azt is, merre haladsz!

Ki milyen járművel utazik?

  • Milyen járművekkel találkoztál már?
  • Az út részei: járda, úttest. Kik és hol közlekedhetnek?
    Átkelés az úttesten: Melyik mód a legbiztonságosabb?
  • A gyalogos hol kelhet át biztonságosan az úttesten? (lámpás gyalogátkelőhely, kijelölt gyalogátkelőhely, piros – TILOS, sárga -VÁRAKOZZ, zöld – ÁTMEHETSZ)
  • Melyik jármű hol közlekedik? (autó – autóúton, autópályán, vonat – sínen, hajó – vízen, bicikli – bicikli úton, repülő – levegőben…)
  • Családi séta alkalmával: ismerkedés a közlekedési táblákkal (stop, behajtani tilos, gyalogátkelőhely…)

Online játékok

Rakd a helyére! – Link: learningapps.org

Járművek hangjai  – Link: learningapps.org

Halmazképzés (csoportosítás):

  • Halmazok alkotása járművekből forma ,szín, méret, anyaga… ( kisautók, motorok, dupló, lego…)
  • Kis autók sorba rendezése színek szerint, nagyság szerint

Keresd meg a járművek árnyékát! –  Forrás: Pinterest