SZÍNEK – Középső csoportosoknak

Bartos Erika: Szivárvány
(Százlábú című verseskönyvből)

Piros szín van legfelül,
Narancssárga mellé ül.
Sárga fénylik alatta,
Zöld a sárgát támasztja.
Kék folytatja most a sort,
Lila csík még úgysem volt.
Ibolya fut legalul,
Hét szín együtt domborul.
Kitalálod, mi lehet?
Szivárvány a domb felett!

Devecsery László: Színek

Hegyre ült fel most a kék,
majdnem olyan, mint az ég.
Levelekbe szállt a zöld,
telehinti a mezőt;
piros, kék, meg sárga:
mezők virágára.
Színek, színek mindenütt,
nézd a barna, kicsi sünt!
Rőt a róka, s hosszú farka,
egész világ tarkabarka.

Mentovics Éva: Ki csente el a színeket? (mese) – Link: operencia.com

Bogyó és Babóca: A szivárvány

Cifra palota

Gryllus Vilmos: Színvilág

Alma Együttes: Szivárvány

Szín-forma kavicsok festése – később lehet belőle párosító játék

Forrás: fun-a-day.com

Hozzávalók:

  • kavicsok
  • akril festék
  • ecsetek
  • tálak a festéknek és a víznek

Festés vizes lapra

Lufis Színező – melyik szín következik? – Link: aboutpreschool.net

Babóca gyerektorna: színre-színt

Falra labda
Falra labda dobálása pl. színek sorolásával, minden dobásra egy színt kell mondani

  • A színek s azok árnyalatainak megfigyelése a természetben.
  • A színek megnevezése.
  • Szivárvány színeknek felsorolása, megnevezése.
  • Alapszínek meghatározása, ezek nem keverhetőek ki (Fekete, fehér, sárga, piros, zöld)
  • Melyik színből melyik hozható létre. Az arányok tologatásával a színskála különböző árnyalatait hozhatjuk létre. Sötét, világos.
    • kék= zöld + sárga
    • rózsaszín= piros + fehér
    • narancssárga= piros + citromsárga
    • barna= kevés kék + sok piros
    • lila= kék + piros
  • Természetben előforduló természetes anyagok, amivel akár anyagokat, ételeket lehet színezni.. Ezeket hogyan lehet előállítani. Pl. Hagymahéj, cékla leve, lilakáposzta, áfonya,kurkuma, stb.
    Nehezítés, hogy amit előtte mondott nem ismételheti meg, még nehezebb ha egyáltalán nem ismételheti a már elmondott színeket )
    Variációk: két kézzel, egy kézzel, ugrálva, fordulva, pattintva… Aki leejti, vagy nem mond színt újra kezdi.

Halmazképzés (csoportosítás):

  • meleg-hideg színek
  • sötét – világos színek

Játék a színekkel: A szülő mondja a gyermeknek, hogy gyűjtsön, nevezzen meg olyan tárgyakat, amilyen szín a ruháján van. Később kereshet olyat, ami a szülő ruháján van.
Továbbfejlesztve lesz belőle színbarchoba játék: „ Gondoltam egy tárgyra, ami kék, a szobában van, a polcon, a doboz mellett…..”